مستندات قرآنی عدالت فرهنگی در فصلنامه «پژوهشهای نهجالبلاغه»
تاریخ انتشار: ۸ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۲۹۰۹۳۲
گروه اندیشه ـ پنجاه و هشتمین شماره فصلنامه علمی پژوهشی «پژوهشهای نهجالبلاغه» شامل 9 مقاله منتشر شد.
به گزارش ایکنا؛ پنجاه و هشتمین شماره فصلنامه علمی پژوهشی «پژوهشهای نهجالبلاغه» به صاحبامتیازی بنیاد بینالمللی نهج البلاغه و مدیرمسئولی آیتالله سید جمالالدین دینپرور منتشر شد.
عناوین مقالات این شماره بدین قرار است: «نسبت قرآن و نهجالبلاغه با اصالت صلح و همزیستی مسالمتآمیز»، «حکمت 249 از مجموعه «الحکم المنسوبه إلی أمیرالمؤمنین علیهالسلام درباره امام حسن علیهالسلام ارزیابی سندی ومتنی»، «انسانشناسی از منظرنهج البلاغه (باتاکید بر خطبه 32)»، «شاخصههای نظام اسماء و صفات الهی در نهج البلاغه»، «استعارههای مفهومی «بهشت» در خطبههای نهجالبلاغه (پژوهش موردی از منظر زبانشناسی شناختی)»، «تناسب عدالت وقدرت با تداومِ نظامِ سیاسی درکلام نهج البلاغه»، «تحلیلی بر مستندات قرآنی عدالت فرهنگی در نهج البلاغه»، «صلحگرایی امام علی علیهالسلام- نقد و بررسی (با تکیه بر نهج البلاغه)»، «کارکرد استعارههای مفهومی در تبیین مفهوم«خدا» در نهجالبلاغه».
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
شاخصههای نظام اسماء و صفات الهی
در چکیده مقاله «شاخصههای نظام اسماء و صفات الهی در نهج البلاغه» میخوانیم: «طاعت خداوند و رشد و تعالی به سوی حق مسبوق به معرفت به او و شناخت اسماء و صفات اوست. میتوان گفت کمال معرفت، معرفت کامل (خداوند) است. اصل وجود خداوند برای غالب انسان ها امری مقبول است و لکن آنچه باعث اختلاف بنیادین میان خداباوران گشته است تفاوت آنها در تلقی از پروردگار میباشد که منجر به ظهور مکاتب و مذاهب متنوع شده است لذا در نهجالبلاغه بیش از اثبات وجود خدا بحث از اسماء و صفات الهی است. نظام اسماء و صفات الهی در نهجالبلاغه که منشأ آرای گوناگون اندیشمندان مسلمان شده است، دارای شاخصه هایی است که بر محور معارف توحیدی در هر سه مرتبه ذات و صفات و افعال میباشد که اگر درست درک شوند خداباوران را به اخلاص در توحید نائل میسازد. شاخصه های این نظام عبارتند از: نفی صفات از ذات ، اثبات بلاتشبیه صفات، امکان شناخت و راههای آن ... میباشد. روش این مقاله تحلیلی توصیفی است.»
مستندات قرآنی عدالت فرهنگی
در طلیعه مقاله «تحلیلی بر مستندات قرآنی عدالت فرهنگی در نهج البلاغه» آمده است: «عدالت از جمله مفاهیمی است که اندیشمندان، همواره به تعریف و تبیین آن در اعصار مختلف پرداختهاند. این مفهوم، تکلیفی الهی است که موجبات تعالی بشر در حوزههای مختلف زندگی را فراهم میکند. ریشة اصلی مسأله عدالت را باید در درجه نخست در قرآن کریم و سپس در سخنان معصومین علیهم السلام به خصوص سخنان گهربار حضرت علی علیه السلام جستجو نمود. پژوهش حاضر قصد دارد تا با غور و تفکر در آیات نورانی کلاماللّه مجید و سخنان امیر مؤمنان علیه السلام در نهجالبلاغه، تحلیلی بر مستندات قرآنی عدالت فرهنگی در نهجالبلاغه را به روش تحلیلی توصیفی مورد بررسی قرار دهد. یافتههای پژوهش نشان میدهد که یکی از مهمترین ابعاد مهم عدالت «عدالت فرهنگی» است. بر طبق آیات قرآن و سخنان حضرت علی علیه السلام پایه و درون مایهی اساسی عدالت فرهنگی«توحید» است. همچنین مطابق آیات قرآن و نهجالبلاغه عدالت در افعال خداوند در سه گستره مهم«تکوین»، «تشریع»، «جزا و پاداش» ظهور میکند. عدالت فرهنگی به معنای کارکرد فرهنگ در جامعهای به ایجاد تعادل و توازن میباشد و این تعادل باید بهسوی گریز از تمایل به رذایل اخلاقی باشد. عدالت فرهنگی از موضوعاتی است که برپایهی توزیع عادلانه امکانات فرهنگی جامعه استوار است.»
انتهای پیاممنبع: ایکنا
کلیدواژه: ایکنا عدالت فرهنگی قرآن نهج البلاغه
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۹۰۹۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
امیر تتلو در زندان قرآن و نهجالبلاغه میخوانَد | او تمام ماه رمضان را روزه گرفت و برنامه محفل که در شبهای ماه رمضان پخش میشد را نگاه کرد!
همشهری آنلاین - جواد عزیزی: محاکمه تتلو که از اسفند سال گذشته به اتهام تشویق نسل جوان به فساد و فحشا و فراهم کردن شرایط آن، فعالیت تبلیغی علیه نظام، دایر کردن سایت شرط بندی برای قمار و تشویق دیگران به آن، انتشار محتویات مستهجن در قالب تولید کلیپ و آهنگ، تحریک و دعوت از مخاطبان به ارتکاب جرائم منافی عفت، مصرف موادمخدر، اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور با توصیه به هواداران و فعالیت آموزشی و تبلیغی مغایر شرع اسلام در شعبه 26دادگاه انقلاب تهران آغاز شده بود، دوشنبه گذشته و با برگزاری سومین جلسه پایان یافت.
در ابتدای این جلسه قاضی حجتالاسلام والمسلمین افشاری اتهامات متهم را بار دیگر به او تفهیم کرد و از او خواست آخرین دفاعیات خود را بیان کند. پس از تفهیم اتهام متهم، نماینده دادستان در جایگاه قرار گرفت و خطاب به متهم گفت: بیشتر مخاطبان شما جوانان و نوجوانان بودند و تحتتأثیر موادمخدری که مصرف میکردید و آن را ترویج میدادید قرار میگرفتند.
تتلو نیز پاسخ داد: قصدم ترویج موادمخدر نبود. میخواستم برای کسانی که آلوده به مشروبات الکی و موادمخدر هستند جایگزین گیاهی معرفی کنم تا ضرر کمتری داشته باشد که این اشتباه بوده و اشتباهم را میپذیرم.
وی سپس در پاسخ به سؤال نماینده دادستان که چرا صفحه اینستاگرام شما بسته شد، گفت: در یک استوری اینستاگرام از خانمهای ۱۵ تا ۲۰ سال برای ساخت ویدئوی یکی از آهنگها دعوت شد که طبق قانون اروپا این موضوع را کودکآزاری تلقی کردند و صفحه را بستند.
متهم در دفاعیات خود مجددا اعلام کرد: قطعا اشتباهاتی داشتم و خیلی از رفتارهای من اشتباه بوده است. بهخاطر اشتباهاتی که داشتم معذرتخواهی میکنم.
قاضی افشاری خطاب به متهم گفت: چه تضمینی است که اشتباهات شما مجددا تکرار نشود؟ شما در گذشته هم ابراز پشیمانی کردید، ولی مجدد بهکار خود ادامه دادید.
متهم پاسخ داد: آموزش مناسبی ندیدم و اشتباه کردم!
پس از دفاعیات متهم، نماینده دادستان اعلام کرد با توجه به کیفرخواست صادره، مستندات موجود در پرونده و اظهارات متهم تقاضای رسیدگی و صدور حکم عادلانه را دارم. در ادامه الهام رحیمیفر، وکیل متهم در جایگاه قرار گرفت و اظهار کرد: طبق صحبتهایی که با متهم داشتم تأکید کرده که میخواهد به جوانها و نوجوانها بگوید من تا آخر این راه را رفتهام، چیزی در پایان راهی که من رفته ام نبوده است. شما اشتباه من را نکنید.
وی افزود: متهم در اظهارات خود بیان کرده است که قصدی جهت تحقق نتیجه و انجام فعالیت تبلیغی یا ایجاد خلل در امنیت داخلی کشور نداشته و عنصر معنوی جرم قابل احراز نیست.
رحیمیفر درباره تبلیغ سایتهای شرط بندی از سوی موکل خود بیان کرد: متهم پس از تبلیغ سایت شرطبندی وقتی متوجه میشود افراد از این مسیر متضرر میشوند، بلافاصله موضع خود را تغییر میدهد. پس از اظهارات وکیل و اخذ دفاعیات متهم، قاضی افشاری گفت: با توجه به اخذ آخرین دفاع و پایان رسیدگی به اتهامات امیرحسین مقصودلو پایان جلسه رسیدگی را اعلام میکنم و در موعد قانونی رأی صادر خواهد شد.
گفت و گو با وکیل امیر تتلوالهام رحیمی فرد، وکیل مدافع تتلو در گفت وگو با همشهری از روند محاکمه و رسیدگی به این پرونده میگوید.
از روند رسیدگی به پرونده بگویید. در 3جلسه محاکمهای که برگزار شد، چه گذشت؟
جلسه نخست دادگاه به بیان کیفرخواست پرونده گذشت. در این جلسه نماینده دادستان کیفرخواست را قرائت کرد و درحقیقت دفاعیات ما در جلسه دوم و سوم انجام شد. جالب اینکه در جلسه دوم، این خود موکلم بود که از خودش دفاع کرد و در برابر هر عنوان اتهامی که مطرح شده بود، دفاعیات خود را مطرح کرد.
دفاعیات موکلتان بیشتر بر چه مواردی استوار بود؟
موکلم از زمانی که در زندان است قرآن میخواند؛ حتی نهجالبلاغه را مطالعه کرده و در جریان دفاعیاتش به آیات قرآن و فرمایشات امیرالمومنین(ع) در نهجالبلاغه استناد میکرد.
نحوه دفاعیاتش و مواردی که مطرح میکرد، نشان میداد که هم قرآن خوانده و هم نهجالبلاغه را مطالعه کرده است. او حتی در برخی از موارد، از فیلمها و سریالهایی که در آنها جلسات محاکمه به نمایش درآمده بود، الگو گرفته و در جلسه دوم تلاش کرده بود دفاع مناسبی در برابر اتهاماتش بیان کند.
جلسه سوم و آخرین جلسه محاکمه چگونه گذشت؟
در این جلسه که حدود 2ساعت طول کشید، علاوه بر موکلم، من هم به دفاع از او پرداختم و همچنین نماینده دادستان نیز مسائلی را مطرح کرد.
دفاعیات شما بیشتر حول چه محوری بود؟
خب، بنده براساس عناوین اتهامی که در پرونده مطرح بود از ایشان دفاع کردم. بعضی از عناوین اتهامی جای دفاع بیشتری داشتند که زمان کافی برای دفاع داشتیم. در برخی از اتهامها نیز مسئله ندامت و توبه مطرح بود که موکلم از همان ابتدا توبه کرده و اظهار ندامت کرده بود و به همین دلیل با توجه به توبه او، دفاعیات به طریق دیگری انجام شد. بهطور کلی در برابر هر عنوان اتهامی که مطرح شده بود، دفاعیاتم را مطرح کردم و موکلم نیز در این جلسه بهصورت جمعبندی و هم براساس هر عنوان اتهامی از خودش دفاع کرد. در برخی از اتهامات موکلم، بحث اهانت مطرح بود؛ این در حالی بود که برخی از آنها اصلا از سوی موکلم انجام نشده بود، بلکه مطالبی بود که در پیجهای فیک و منتسب به موکلم منتشر شده بود. در جلسه دادگاه، موکلم توضیح داد که مدتهاست صفحهای در اینستاگرام ندارد و فعالیت مجازیاش در یوتیوب بوده است؛ حتی در جاهایی تلاش کرد ثابت کند که صفحه اینستاگرامی موردنظر اصلا متعلق به او نبوده است.
بهغیر از این پرونده، پرونده دیگری هم علیه موکلتان تشکیل شده؟
موکلم پرونده دیگری هم دارد که در دادگاه کیفری 2تشکیل شده است. ما از همان ابتدا درخواست تجمیع پروندهها را دادیم که همه پروندهها در یک شعبه که به جرم مهمتر رسیدگی میکند، رسیدگی شود. اما با توجه به اینکه جلسه رسیدگی به پرونده در دادگاه کیفری2هنوز شروع و درباره آن تصمیمگیری نشده بود، این اتفاق نیفتاد. با این حال امیدواریم درصورت صدور رأی در این پرونده، با توجه به تشابه عناوین اتهامی، رسیدگی به آن پرونده نیز متوقف شود.
موکلتان جز این دو پرونده، پرونده دیگری ندارد؟
پروندههای دیگری که موکلم داشته، همگی رسیدگی شدهاند.
در این مدت روند رسیدگی به پرونده را چطور ارزیابی میکنید؟
خوشبختانه رسیدگی به پرونده روند خوبی داشت. به ما زمان کافی برای بیان دفاعیاتمان داده شد و توانستیم هر آنچه را که میخواستیم در دادگاه مطرح کنیم.
با توجه به ملاقاتها و گفتوگوهایی که با موکلتان داشتید، او را چطور ارزیابی میکنید؟
خب، من قبل از اینکه بهعنوان وکیل مدافع متهم انتخاب شوم، هیچ شناختی از او نداشتم؛ به همین دلیل نمیتوانم در اینباره قضاوتی داشته باشم، اما در این مدت متوجه شدم که موکلم فردی بسیار آرام و البته با روحیهای حساس و لطیف است.
در زندان به چه کارهایی مشغول است؟
او سعی میکند بیشتر اوقاتش را در زندان به خواندن قرآن و نهجالبلاغه، تماشای تلویزیون و کارهای هنری خودش ازجمله نوشتن شعر و موسیقی بپردازد.
ورزش چطور؟
خب، با توجه به شرایط خاصی که دارد، تا حدی که برایش ممکن است ورزش هم میکند.
اشاره کردید که او در زندان تلویزیون تماشا میکند. بیشتر پای چه برنامههایی مینشیند؟
موکلم بهگفته خودش تمام ماه رمضان را روزه گرفت. او علاقه زیادی به برنامه محفل که در شبهای ماه رمضان پخش میشد، داشت و پای این برنامه مینشست. البته سریالهای دیگری هم تماشا میکند که حتی به برخی از آنها نقد هم دارد. او به مناسبت 13رجب، سالروز تولد امیرالمومنین(ع) هم شعری سروده و قصد دارد درصورت آزادی آن را اجرا کند.
بهنظر شما درصورت آزادی، رفتار گذشتهاش را تکرار نخواهد کرد؟
همانطور که گفتم او توبه کرده و درصورت آزادی همهچیز بستگی بهخودش و اطرافیانش دارد. او طرفداران زیادی دارد. از زمانی که وکالت او را برعهده گرفتهام و شماره تلفن خودم و دفترم در اختیار طرفدارانش قرار گرفته، نوجوانهای زیادی با من تماس میگیرند و همهشان خواستهشان این است که هر کاری میتوانم برای آزادی موکلم انجام دهم و برایش دعا میکنند. خب، این فرصت مناسبی است که موکلم تبدیل به یک الگوی خوب برای طرفدارانش شود. موکلم ذهن خلاقی دارد و دلش میخواهد درصورت آزادی به کارهای هنریاش ادامه دهد و امیدوارم حکمی عادلانه و قانونی برایش درنظر گرفته شود.